De compleet herziene versie van WinWin bestaat uit twee boeken:
- Werken aan verantwoordelijk gedrag: Structuur en relatie
- Werken aan verantwoordelijk gedrag: Actie en reactie.
Boek 1 maakt het mogelijk om echt de leraar te worden die verschil maakt. Het denkkader en het gereedschap van boek 1 geeft u de kans om zelf, gestructureerd en stap voor stap uw pedagogische houding en vaardigheden te vergroten. U leert de boodschap die er achter elk gedrag van uw leerlingen schuil gaat te herkennen en begrijpen, u leert hoe u uw leerlingen effectief kunt betrekken bij het oplossen van problemen. Het gaat echter niet alleen om het kunnen stoppen van storend gedrag. Centraal staat het aanleren van positief en verantwoordelijk gedrag. Door elk moment van de dag door de WinWin bril te kijken, bouwt u aan de relatie met uw leerlingen en voorkomt u al veel storend gedrag. U krijgt meer plezier in uw werk
Boek 2 kunt u zien als een goedgevulde gereedschapskist. U zoekt daaruit het gereedschap dat u in uw situatie nodig heeft. Zie het als een bronnenboek. Het boek is opgebouwd in 4 delen. Zo geeft deel 1 van het boek tal van preventieve acties waarmee u storend gedrag kunt voorkomen. Deel 2 beschrijft twee typen van acties waarmee u direct kunt reageren in een situatie. Deel 3 gaat over de Vervolgacties waarmee u een tweede kans krijgt om buiten de context en hectiek van de klas, samen met een leerling te werken aan meer acceptabel en verantwoordelijk gedrag. Deel 4 van dit boek gaat in op hoe om te gaan met leerlingen met specifieke gedragingen die samenhangen met een gedragsstoornis. Wanneer u begrijpt waar het gedrag vandaan komt kunt u hiervoor de juiste maatregelen zoeken.
NIEUW: Bij de boeken Werken aan verantwoordelijk gedrag (de geheel herziene uitgave van WinWin) zijn nu ook vernieuwde InfoKaarten Werken aan verantwoordelijk gedrag verkrijgbaar. De InfoKaarten voor het primair onderwijs geven de essentie van de Winwin-aanpak weer, op een manier die is aangepast aan de vernieuwde uitgave. De compacte kaarten zijn handig als dagelijks hulpmiddel in uw groep.