‘We hebben een merk,’ zeggen veel mensen in een onderzoek dat in dit boek wordt besproken. Bijna niemand zegt: ‘We zijn een merk.’ Te veel organisaties willen met hun merk onderscheidend zijn. Te weinig organisaties zijn onderscheidend en hanteren het merk om hun boodschap uit te dragen. Het merk is namelijk veel meer dan alleen een marketinginstrument waarmee de consument verleid kan worden. Echte merken zijn mensen in organisaties die een langdurige persoonlijke relatie aangaan met hun klant. Die hun belofte op alle fronten waarmaken, omdat ze verbonden zijn met een heldere visie en strategie. Een echt merk is niet alleen stevig verankerd in de organisatie, het merk is stevig verankerd in de mensen zelf.
Hoe zorg je ervoor dat je een echt merk wordt? Het antwoord op deze vraag is: internal branding, mits dit op de juiste manier wordt aangepakt, via een ontwikkelproces. Deze meer fundamentele benadering van het merk is gebaseerd op geloof in eigen kracht, niet op angst voor de concurrentie. Daarvoor moeten organisaties op zoek naar zichzelf. Als je mensen op de juiste manier bij dit ontwikkelproces betrekt, groeit het merk gaandeweg als vanzelf. Het proces vormt dan een wezenlijk deel van de uiteindelijke output. De kracht van deze aanpak is dat het merk niet van bovenaf wordt opgelegd maar dat het merk juist van binnenuit wordt gedestilleerd door de aanwezige vaardigheden, waarden en energiebronnen te activeren. Implementatie gebeurt al tijdens het proces: de mensen zijn dan het merk geworden.
Dit boek wil leidinggevenden inspireren en biedt tegelijkertijd praktische handvatten voor een succesvolle aanpak van internal branding. Het helpt organisaties in de profit én non-profit sector op weg een echt merk te worden.
Met dit boek borduren de auteurs voort op de veelgeprezen boeken Plezier & Prestatie en Kus de visie wakker die ook bij &Samhoud werden ontwikkeld.
Voor meer informatie en praktische tips: www.wehebbeneenmerk.nl of www.wezijneenmerk.nl